poniedziałek, 22 kwietnia 2024

Niccolo Machiavelli - największy geniusz w historii ludzkości - warto przeczytać - 23

Ludzie, w swojej zdecydowanej większości, zawsze głoszą najróżniejsze prawdy w które z różnych powodów wierzą lub też ktoś ich przekonał, aby w nie wierzyli. 

Oczywiście, wspomniani ludzie, zazwyczaj nie zdają sobie sprawy z tego czym faktycznie owe prawdy są.   Bo ludzie w zdecydowanej większości wolą wierzyć w to co im się wydaje, że jest prawdą,  a nie w to czym owa prawda w obiektywnej rzeczywistości jest.  Ludzie zawsze bardziej wierzą w słowa bajarza, a od prawdy stronią.

Nie będę rozwijał tej swojej myśli, ale proponuję refleksję nad tą myślą.

Nawiązuję tutaj również do moich słów z mojego postu z 09.04.24. w którym wspomniałem o prawdziwej naturze człowieka (https://dziwnabydgoszcz.blogspot.com/2024/04/byc-szczesliwym.html)

Prawda jest jak ostrze noża w ręku małego dziecka. Dzisiaj byśmy powiedzieli jak zapałki, ale Niccolo żył we Florencji na przełomie XV i XVI wieku. 

Wiele książek dotyczących owego geniusza przeczytałem, ale największe wrażenie zrobiła na mnie książka autorstwa Valeriu Marcu pod tytułem "Szkoła władzy" wydana w 1938 roku przez wydawnictwo "Płomień" z Warszawy. (Powszechna Spółka Wydawnicza).

Więcej na temat Tego genialnego człowieka przeczytać można (jeżeli ktoś ma taką potrzebę) w moim poście z października 2012 roku.  Link poniżej:

https://dziwnabydgoszcz.blogspot.com/2012/10/warto-przeczytac-4.html 

A jeżeli ktoś przeczyta powyższy tekst to na pewno zastanowi się kim obecnie być może ów polityczny demagog : 

"Musi być polityk w ogóle, a demagog w szczególności wielkim hipokrytą, zdolnym symulantem, wybitnym znawcą sposobności, wirtuozem w wykorzystywaniu wszelkich słabostek i obliczaniu niedopatrzeń, musi umieć pobudzać próżnostki, zręcznie żonglować ideałami, musi być kochankiem przebiegłości i wyznawcą przemocy".

A poniżej kilka zdjęć książki o której powyżej, a także kilka fragmentów z tej książki:


 Książka ma wiele lat dlatego owinąłem ją już dawno temu w świąteczny trwały papier



Okładka

Fragment obwoluty

Strona tytułowa






 Jak świadczy ta kartka już wiele lat temu podziwiałem mądrości zawarte w tej książce, którą nabyłem latem 1989 roku w Bydgoskim Antykwariacie mieszczącym się do 1991 roku przy Starym Rynku 16

Poprzedni post z tego cyklu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeżeli chcesz wyraź swoją opinię