poniedziałek, 3 września 2012

Warto przeczytać - 1

Dzisiaj rozpoczynam nowy cykl pod tytułem "Warto przeczytać".  Oczywiści warto przeczytać moim zdaniem.  Ktoś inny może ułożyć całkiem inną listę i polecać zupełnie inne książki niż ja.  Ciekawą była dyskusja na temat kanonu literackiego, która miała miejsce na bydgoskim regionalnym forum Gazety Wyborczej, a która odbyła się na przełomie lat 2004 i 2005.  Ja swój kanon, czyli dziesięć najważniejszych dla mnie książek, wymieniłem w tej dyskusji w tekście opublikowanym na tym forum w dniu 19.12.2004 roku.  Na początek mojego cyklu o książkach, które moim zdaniem, warto przeczytać, nawiążę do tego mojego kanonu.

Patrząc z perspektywy moich minionych dni i z perspektywy tysięcy przeczytanych książek oraz nie wysilając się na oryginalność i zadziwienie ewentualnych czytelników tego tekstu, na pierwszym miejscu mojej listy książek, które naprawdę warto przeczytać umieściłbym dwutomową powieść napisaną przez fińskiego pisarza Mika Waltari /1908 - 1979 roku/, pod tytułem "Egipcjanin Sinuhe".

Ta książka, której akcja toczy się w starożytnym Egipcie, a także starożytnej Syrii, Babilonie, Krecie, i w państwie Hatti /Hettytów/. pełna jest zaskakujących zwrotów akcji pokazanych z ogromnym kolorytem na tle tamtej epoki.  Czyta się ją wartko, z ogromną przyjemnością oraz często z wielkim żalem, gdy przychodzi nam się rozstawać z niektórymi bohaterami.  Ta strona ukazująca nieprzerwane pasmo przygód i niezwykłych wydarzeń w życiu głównego bohatera, czyli królewskiego trepanatora czaszek wmieszanego w najważniejsze wydarzenia epoki faraona Echnatona i jego następcy to tylko część ogromnej wartości tej powieści.  Moim zdaniem najważniejszą stroną i godną największej uwagi oraz głębokiego zastanowienia się jest postawa życiowa Sinuhe.  Ta postawa stała się we wielu momentach mojego życia /powieść przeczytałem po raz pierwszy w 1980 roku/  czymś co próbowałem, zazwyczaj, nieudolnie naśladować i dalej to, z równym /nieudolnym/ skutkiem czynię.  Oprócz tego warto uważnie się wczytać w powiedzenia, przysłowia i  mądrości życiowe, których w tej powieści jest ogrom, a jedna perełka piękniejsza od drugiej.  Na moim blogu w cyklu "Cytaty znane i nieznane" kilka z nich już zacytowałem i dalej będę to czynił dlatego nie będę ich przytaczał w tym tekście.  Jako ciekawostkę powiem, że w połowie lat 80-tych ubiegłego stulecia w księgarni na Rynku w Nakle n/ Notecią widziałem niewielką książeczkę z mądrościami Egipcjanina Sinuhe i do dzisiaj żałuję, że jej wtedy nie kupiłem, a potem już nigdzie nie mogłem jej zdobyć.

Jeszcze raz gorąco polecam - Mika Waltari  "Egipcjanin  Sinuhe".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeżeli chcesz wyraź swoją opinię