wtorek, 18 czerwca 2013

Bydgoszcz - prawda i mity - odcinek 5 (część 5)

Jak już poprzednio pisałem - treści, które zamieszczam w tym wątku w całości pochodzą z książki pod tym samym tytułem czyli "Bydgoszcz prawda i mity" wydanej w 2008 roku przez Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy.  Oczywiście na potrzeby internetowego postu wybrałem tylko fragmenty z tekstów zawartych w tym opracowaniu.

Mit numer 5 - Bydgoszcz to miasto bez tradycji.

Tradycje węzła komunikacyjnego.

Bydgoszcz swemu położeniu zawdzięcza fenomen rozwoju w ciągu wieków.  Mimo trudnych okresów, kiedy zostawała niemal doszczętnie zniszczona (XVIII w.), odradzała sie na nowo, skutecznie konkurując z sąsiednimi ośrodkami.  Już w czasach prehistorycznych bród na Brdzie stał się miejscem rozwoju grodu.

W średniowieczu i w okresie Rzeczpospolitej Szlacheckiej dzięki położeniu nad Brdą i Wisłą Bydgoszcz stała się centrum handlu zbożem., a po wybudowaniu Kanału Bydgoskiego przez Bydgoszcz przechodziła znaczna część towarów do Niemiec, które płynęły na zachod Notecią i Odrą.

Gdy nadszedł czas budowy kolei w Europie, Bydgoszcz była już rozwiniętym ośrodkiem gospodarczym.  Dlatego też tutaj zlokalizowano ważny węzeł kolejowy.
W 1849 roku w mieście utworzono pierwszą panstwową dyrekcję kolejową w królestwie Prus: Królewską Dyrekcję Kolei Wschodniej, zarządzającą siecią od Berlina po Kłajpedę.

Rozbudowano drogi bite, m.in. do Inowrocławia, Piły, Gdańska, Torunia, Poznania.    Bydgoszcz stała się ważnym węzłem komunikacyjnym nie tylko wodnym, ale także kolejowym i drogowym, a wkrotce również lotniczym.

W okresie II Rzeczpospolitej polskie władze nadal powiększały rangę komunikacyjna Bydgoszczy.  Uruchomiono lotnisko i loty do Warszawy.  
W 1933 roku ujęto Bydgoszcz na linii największej inwestycji komunikacyjnej II RP - kolei Śląsk - Gdynia.  W rejonie Brdyujścia zbudowano port przeładunkowy, gdzie z wagonów ładowano towary masowe bezpośrednio na barki.  Powstał także dworzec towarowy Bydgoszcz Wschód.

Przedwojenne plany budowy sieci dróg ujmowały Bydgoszcz na linii autostrady Gdynia - Poznań, a w pobliżu Bydgoszczy miały się krzyżować dwie autostrady.

Po wojnie z punktu widzenia położenia w systemie komunikacyjnym kraju sklasyfikowano Bydgoszcz na 5 miejscu ( m.in. przed Szczecinem, Trójmiastem, Krakowem, Łodzią - patrz koncepcja Eberhardta z 1968 roku)

Obecnie Bydgoszcz jest ważnym węzłem drogowym, kolejowym i lotniczym.  Natomiast drogi żeglugi śródlądowej obecnie mniej wykorzystane niż kiedys, nadal stanowią potencjalne atuty.

Poprzedni post z tego cyklu.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza

Jeżeli chcesz wyraź swoją opinię