piątek, 13 września 2013

Przykra prawda - warto przeczytać - odcinek 2

Dzisiaj kilka cytatów z wywiadu udzielonego programowi "Bliżej"  (TVP Info - 12.09.2013 godzina 22.30) przez wybitnego ekonomistę i wieloletniego eksperta ONZ - profesora Witolda Kieżuna

- W tej chwili struktura Polski jest strukturą kraju skolonizowanego, jak krajów afrykańskich (prof. Kieżun był przez 10 lat ekspertem ekonomicznym ONZ w Afryce).

-Jesteśmy w kieszeni kapitału zagranicznego.

-George Soros opisał w swojej książce szczegółowo  - jak wprowadzał ustrój kapitalistyczny w Polsce - rozpoczęło się w maju 1988 roku, a wynikiem tej wizyty była tak zwana reforma Wilczka.

-Po roku Soros ponownie przyjeżdża do Polski przywożąc tym razem młodego amerykańskiego ekonomistę (34 lata) - Joffreya Sachsa, który był wówczas finansowany przez Sorosa.  Obaj panowie kontaktują się ze strategami Solidarności.  Inicjatywę przejmuje Sachs.   Najpierw zgłasza się do profesora Geremka i przedstawia mu plan wprowadzenia kapitalizmu w Polsce.  Jak potem opisuje tow swojej książce - Geremek mówi mu: - ja nie mam zielonego pojęcia o ekonomii i pyta: - ale to wyjdzie?  Na pewno odpowiada Sachs.  Na to Geremek: - dobrze, to idziemy do Kuronia.  Kuroń mówi: - ja nie mam zielonego pojęcia o ekonomii, więc Sachs mu tłumaczy co i jak.  Ale to wyjdzie - pyta Kuroń?  To na pewno wyjdzie odpowiada Sachs.  Wobec tego musi pan natychmiast to napisać - oświadcza Kuroń.  Ale ja muszę teraz jechać na dwa tygodnie do Ameryki, a jak wrócę to napiszemy.   Nie ma mowy - mówi Kuroń - jest godzina 11.30 do rana musi pan to napisać.  Jedziemy do Gazety Wyborczej, tam jest komputer i na nim szybko i sprawnie pan to napisze.  Rano biegną z tym opracowaniem do Adama Michnika.  Michnik przegląda materiał i pyta: - naprawdę to wyjdzie bo ja nie mam zielonego pojęcia o ekonomii.  Wyjdzie, wyjdzie - odpowiada Sachs.   I sprawa kończy się artykułem w Gazecie Wyborczej o tym jak zbudujemy kapitalizm w Polsce.

-Teraz powstaje problem kto to będzie realizował?  Po kolei zapraszają Trzeciakowskiego, bardzo wybitnego ekonomistę, ale on odmawia, mówiąc: - ja nie sądzę, aby ten projekt mógł być zrealizowany.  Po kolei pytają paru innych kandydatów.  Odmawia także Jóżefiak.  Znaleziono także mnie w Afryce i zaproponowano wyjazd do Polski w celu podjęcia się bardzo ważnej misji, ale jakiej to mi nie powiedziano. Ja odpowiedziałem, że mogę przyjechać za rok, gdyż dopiero wtedy kończy się mój aktualny projekt. Wtedy Kuczyński mówi: - jest kapitalny kandydat - Balcerowicz.  Pracował on w instytucie badań nad marksizmem - leninizmem, który mieścił się przy Komitecie centralnym PZPR, no ale był na stypendium w ramach kapitalnej akcji zorganizowanej przez Amerykanów - mianowicie stypendia głównie dla młodej kadry partyjnej.

-Prywatyzacja:  przyjeżdżają przedstawiciele wielkich korporacji zagranicznych, dają łapówki i kupują za 10 do 15 procent wartości, nasze przedsiębiorstwa.  Największe firmy zostają sprywatyzowane w typie wrogiego przejęcia.  Jest to kupno przedsiębiorstwa i jego likwidacja, zburzenie budynków i sprzedaż działek.

- Przykład - Zakłady Wytwórcze Urządzeń Telefonicznych.  Trzy olbrzymie zakłady w Warszawie, Węgrowie i Bydgoszczy, każde zatrudniające po 6 do 8 tysięcy pracowników.  Produkcja telefonów i monopol na ich serwisowanie, z czego olbrzymia większość to produkcja i serwisowanie dla ZSRR.  Kupuje to Simens.  Daje 9 miesięczne odprawy pracownikom, likwiduje przedsiębiorstwa, a produkcję przenosi do Niemiec, budynki burzy, a ziemię sprzedaje.  Koniec.

-Dzięki takim operacjom zachodni kapitał stwarza u siebie setki tysięcy nowych miejsc pracy, za darmo otrzymując rynki zbytu na produkcję i serwisowanie oraz wspaniałe wypracowywane przez dziesiątki lat,  kontakty.

Cały wywiad:


George Soros

 - finansista amerykański węgiersko - żydowskiego pochodzenia.  Jeden z najbardziej znanych spekulantów walutowych, filantrop, fundator słynnej Fundacji im. Stefana Batorego.

Jeffrey Sachs

 - zasłynął jako ekonomiczny doradca rządów Ameryki Łacińskiej, krajów Europy Wschodniej i krajów byłego ZSRR.  Doradzał stosowanie terapii szokowej.  W 1989 roku jako 35 - latek był ekonomicznym doradcą Solidarności.  Przygotował wstępny program transformacji polskiej gospodarki - tak zwany plan Balcerowicza.


Poprzedni post z tego cyklu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeżeli chcesz wyraź swoją opinię